duminică, 1 aprilie 2018

Opt-glasar și catavasier (1853)



Foaia de titlu, înainte și după restaurare

Opt-glasar
și 
catavasier
acum întracest chip tipărit
în zilele prea luminatului și prea în-
nălțatului nostru domn atoată
Țara Rumânească
BARBU DIMITRIE ȘTIRBEI
Cu binecuvântarea, și toată osârdia iubi-
toriului de Dumnezeu Episcop al Sfintei
Episcopii Buzăul.
D: D: FILOTHEI.
În tipografia Sf:  Episcopii
BUZĂU
Anul 1853 Februarie 10.

Date fizice: in quarto mic (17x10,5 cm), 268 de pagini numerotate latin plus 2.

Cartea a venit la mine într-o copertă nouă, executată de un alt legător, clientul dorind-o schimbată din rațiuni structurale și estetice. Din respect pentru domnia sa nu voi arăta coperta cu pricina. 

Față de alte exemplare ale aceluiași volum, se poate observa că marginile au fost tăiate în mod repetat, ceea ce arată câteva relegări consecutive. 

Volumul a fost relegat de cel puțin trei ori, cotorul fiind practic cimentat cu straturi succesive de clei de oase, aracet și chiar și prenadez, plus materiale suplimentare precum sfoară, hârtie și tifon. 

Clientul a dorit o restaurare minimă, așa că am decis să demontez cele mai problematice părți, anumele primele și ultimele două fascicule, ale căror foi erau lipite unele de altele, rupte și reparate, pătate și roase. 


După curățirea mecanică a prafului și mizeriei, fasciculele au fost imersate în apă caldă pentru a putea înmuia cleiul de oase folosit la lipirea de la cotor și cleiul pap folosit la lipirea unor petice de hârtie peste notele manuscrise. 

Apoi am desfăcut atent fiecare filă, am reușit să desprind ațele cusăturii care erau prinse cu clei între file, am reîntins filele și le-am completat cu hârtie japoneză, compensând golurile. 

Ultima pagină înainte și după restaurare


Am recusut totul pe structura veche de coasere respectând forzațul cusut la primul și ultimul fascicol și am montat totul într-o copertă nouă din piele de vițel, ornată într-un stil mult mai propice. 

Am folosit piele de vițel tăbăcită vegetal, din Italia, vopsită în tonuri închise de cireș și mahon, cu tăblițe din carton cioplit pentru a imita tăblițele de carton pe care probabil le-ar fi avut într-una dintre întrupările sale mai timpurii. 


Pe ambele fețe am folosit un chenar triplu liniat cu linii diagonale și fleuroane pe interior, destul de uzitat. Pe față, conform dorinței clientului, titlul în grafia chirilică prezentă în foaia de titlu și o cruce ortodoxă în auriu


iar pe spate un fleuron simplu, tot în auriu. 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu