joi, 23 martie 2017

Un maestru orfevrar: Alexandru Fâșie

Luna aceasta am cunoscut un om extraordinar, pe cât  de excentric și amuzant, pe atât de modest și inteligent. 

Un client a dorit un cadou extraordinar, cu colțare metalice, și odată ce i-am explicat cât de greu se fac, mi-a zis că știe un prieten care face așa ceva. 

Destul de sceptic, am acceptat să-mi facă o vizită și să bem o apă plată. Ne-am văzut, am râs, am povestit, și când mi-a arătat munca lui am rămas uimit. 

În ciuda vârstei destul de fragede, Alexandru Fâșie este un maestru în lucratul argintului, de la icoane și racle la potire elaborate, inele și efigii. 

Am stabilit o vizită și la atelierul lui, unde m-a dus cu mașina și m-a adus. 

Un spațiu mirific pentru orice meșter și iubitor de muncă minuțioasă.




Peste tot substanțe, clești, argint, alamă, aparate, scule, și câte și mai câte...


Undeva pe o masă își aștepta decorațiunile un potir romanesc pentru împărtășanie, lucrat cu grijă în argint...


..
 ... pe o altă masă, un suport de candelă cizelat cu grijă în argint, cu motive vegetale... știți.. ca în orice casă de om normal.



Un om desprins dintr-un schit athonit, cu un umor delicios și de o inteligență ascuțită... A observat că am inelul rupt. M-a rugat să-l scot...


...și parcă eram sub anestezie: între două povești, i-a meșterit un segment lipsă tot din argint, l-a sudat, l-a potrivit măsurii mele (pe care a nimerit-o din prima), l-a șlefuit și l-a curățat și mi l-a prezentat. Mai puțin de un sfert de oră să fi durat toată tărășenia. 



Mai mult, după ce am găsit un cuțit interesant (de altoit pomi) printre sculele de pe podea, nu s-a lăsat până nu mi l-a făcut cadou. 



Am vorbit de decorațiuni, ornamentică, orfevrărie, lingvistică și sunt șigur că m-am înțelepțit puțin. 

O să vă arăt pisele când sunt gata, montate pe o legătură de piele. Răbdărică. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu