sâmbătă, 31 decembrie 2016

Cuțit pentru restaurare

Unealta care urmează este deosebit de specializată: cuțitul pentru scos petele de ceară. 



Este destinat exclusiv restauratorilor și celor care lucrează cu cartea veche.  Petele de ceară sunt o problemă recurentă în cărțile vechi, anume cele de cult.  Scoaterea acestora necesită atenție, răbdare, dexteritate, dar și o unealtă pe măsură. 

Pata de ceară este scoasă în două etape: cea mecanică și cea chimică. Etapa mecanică presupune eliminarea cerii de pe suprafața foii de hârtie, iar cea chimică presupune dizolvarea cerii topite din fibre și eliminarea grăsimii în totalitate, eliminând transparența. 

Pentru că nu am găsit în întreg atelierul o unealtă potrivită, am creat una. 

Am încercat lama cutterului: prea lungă și prea imprevizibilă, poate zgâria.
Am încercat bisturiul: fiind curb, elimină depozitele încet și anevoios, existând pericolul tăierii.
Am încercat cuțitul de șerfuit: fiind prea ascuțit, poate tăia foaia.

Cuțitul pentru ceară este făcut din oțel inoxidabil italian și nu necesită ascuțire. Este ascuțit la un unghi optim pentru eliminarea depozitelor, însă tăișul este bonțit sau rotunjit (microbevel) și nu va tăia niciodată foaia indiferent de presiune. 

Deasemenea, este ascuțit perpendicular și drept, neexistând pericolul de a lăsa reziduu neridicat sau zgârieturi din cauza lamei imperfecte. 

Una dintre inovațiile specifice sunt colțurile rotunjite, care elimină pericolul zgârierii sau ruperii foii. 

Preț : 40 RON  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu