sâmbătă, 13 august 2016

Scule vechi de cizmărie

Îmi plac la nebunie sculele vechi, în special cele legate de meseria mea. Deși nu fac cizmărie, multe din sculele folosite de legător sunt derivate din sculele vechilor marochineri și cizmari, după cum am văzut în articolul legat de osul de lustruit. 
Acum două-trei săptămâni am găsit în târgul de pe Valea Cascadelor un set de scule de cizmărie și domnul a fost destul de drăguț să mi le păstreze. 



Nu știu denumirile tehnice ale acestor scule așa că orice informație ar fi binevenită!

Am pus fotografii dinainte și după recondiționare, anume scoaterea ruginei, ungere, lustruire cu șmirghel de 2000 și băițuirea mânerului. 

1. Traseor. Este o unealtă cu un tăiș bont dublu, folosit și în legătorie, fie pentru trasarea liniilor duble pe piele, fie pentru biguire.



2. Fier pentru lustruirea călcâiului.





3. Fier franțuzesc. Am mai întâlnit și denumirea de fier țigănesc și posibil șnit. Este folosit pentru trasarea unor linii de-a lungul marginilor folosind latura ca ghid. Sunt fabricate pe seturi a câte două distanțe, cel de aici fiind, conform marcajelor, de 7 și de 8 mm. 





4. Cuțit rotund. Nu pot să decid dacă este o variantă simplă a cuțitului rotund pentru tăiat pielea (cuțit cap sau cuțit semilună) sau este o variațiune germană a cuțitului de șerfuit pielea după modelul francez. Înclin spre cuțit de șerfuit. Interesantă este grija meșterului pentru unealta sa: după o rupere sau o ardere, acesta l-a dres bătând peste gaură două bucăți de piele una peste alta în cuie minuscule. 



6. Cleste. Aici chiar habar n-am. Are fălcile subțiri și late, știu că în legătorie se aseamănă cu cleștele de format nervurile, dar cam atât. 




7. Sulă curbată. 




2 comentarii:

  1. de ce nu ati pus descriere la uneltele :Fier pt lustruirea calcailor si sula curbata =)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. de rău ce sunt :)))
      Pentru că am pus descrieri la obiectele care au un corespondent în legătorie. Acelor scule nu le cunosc bine spre deloc utilizare, și nu pot explica ceva ce nu știu.

      Ștergere