miercuri, 24 iunie 2015

De ce scriu despre Legătorie?



În meseria pe care am învățat-o și încă o învăț, am găsit că există două tipuri de oameni: cei care te învață și cei care refuză să te învețe ceea ce știu. 

Câteodată, din motive bine întemeiate, un meșter alege să transmită meseria lui celui care cere doar după ce vede că acesta e serios în eforturile sale, astfel, cel care refuză să învețe devine unul care învață.

Și câteodată, unii meșteri dau sfaturi diametral opuse sau voit greșite, pentru a încetini evoluția unui posibil concurent, cel care învață devenind unul care refuză să învețe. 

Am întâlnit acest tip de comportament și în alte meserii și nu poate fi pus pe seama domeniului în sine. Am avut parte de contacte și cu primul tip și cu cel de-al doilea. 

Cu toate că și eu mi-am dezvoltat rețetele proprii, la care țin și care îmi fac produsele mai bune și mai dorite, consider că este nu numai necesar să predau mai departe lucrurile de bază care mi-au fost împărtășite sau pe care le-am descoperit singur.

Unele secrete mi-au fost transmise cu dorința strictă de a nu le preda mai departe altora (decât când vârsta mi-o va cere, firește) iar pe acelea le respect și respect promisiunea făcută. 

Unele lucruri sunt descrise în cărți de specialitate și pot fi publicate fără niciun fel de problemă.

Unele lucruri sunt desoperite de mine și le împărtășesc cu bucurie celor care vor să învețe.

Dacă se vor apuca toți de legătorie și îmi vor fura clienții?

Să se apuce! Cine vrea să aprofundeze acest domeniu îl va aprofunda oricum, iar cine se va plictisi de el nu ar avea de ce să mă îngrijoreze.


2 comentarii:

  1. Domeniul tău nu este unul ușor, sunteți puțini. Dacă ați fi mai mulți ar fi o bucurie pentru cărțile vechi care ar prinde o nouă viață!

    RăspundețiȘtergere
  2. Așa este. Însă 100 de legători nu pot trăi în România. Suntem mai puțini decât orice alt meșteșug, iar comenzile sunt tot nesigure. Cât despre cărțile vechi, viața lor e în mâinile posesorilor. Majoritatea vor să-și îmbrace 100 de cărți frumos dar ieftin decât să salveze o carte bună și veche prin restaurare.

    RăspundețiȘtergere