marți, 19 august 2014

Calitate sau preț?

Când sunt sunat de posibili clienți întotdeauna sunt întrebat cam cât costă să lege o carte. Când le spun că acest lucru variază foarte mult și că trebuie să văd cartea, mereu îmi spun că este o carte normală. 



De aici nu pot trage nicio concluzie însă. 

Când discut cu clienții tind să definesc trei categorii: cei care țin foarte mult la calitate, cei care țin foarte mult la preț și cei care țin foarte mult la ambele.

Prima categorie este ideală. Clientul știe ce dorește și vrea cartea executată așa cum vrea el. În cazul în care nu știe, îl pot ajuta, îi arăt exemple, materiale, ornamente și posibilități iar la sfârșit tragem linie și socotim. 

Niciodată nu fac un preț după cum arată clientul, nu îi cer mai mult directorului de bancă decât pensionarului. Dacă văd că este mult prea mare prețul iar el este dispus fie să aștepte mai mult, fie să elimine ceea ce ține de moft sau de supra-decorație, mă ofer să reduc din costuri, chiar dacă lucrez mai mult. 

Fac acest lucru în principal cu cei care au iubire față de cărți, cu cei care știu să se poarte și cu oamenii sinceri. 

Cea de-a doua categorie întreabă întâi de preț. Este absolut de înțeles. 

Odată aflat prețul minim, negociază o posibilă reducere, dacă mai aduce pe viitor și altele. Dacă nu o obține, întreabă de ce e atât de scump, la legătoria Cutărescu e mult mai ieftin. 

Moment în care îi trimit cu blândețe acolo unde știu ei mai bine că pot obține mai ieftin. Când se bâlbâie  și scot un motiv pentru care nu vor să meargă acolo, se oferă să îmi dea ceva la schimb sau să lucrez cu materialul lor. 

Mi-a fost oferită piele de calitate execrabilă, mușama ordinară, carton de proastă calitate umed, umflat sau pătat și apoi am fost luat drept neomenos când am refuzat să le folosesc. 

Când banii sunt o problemă dar clientul iubește cartea, mi se îmoaie și mie inima, evident și reduc din costuri. Însă când acesta este fie pus pe ceartă, fie pe negoț, tind să fiu rezervat. 

Cea de-a treia categorie sunt veșnic-nemulțumiții. 

Am fost sunat de un preot care dorea să leg în piele veritabilă aproximativ 50 de cărți bisericești.

 Dar nu așa oricum, ci numai dacă m-am mai ocupat de astfel de cărți și dacă poate să vadă rezultatul, și cu rugăciune și post și curățenie, altfel nu! 

Și să fie cu cele mai bune materiale și cu ornamente frumoase cu auriu și reparate dacă e cazul. 

I-am comunicat cam cât ar face și s-a mirat de preț, spera că e undeva cam la 20-30 de lei. Având în vedere că o carte nouă, A5, de la Adevărul, legată prost în imitație de piele, este 55 de lei, mă întreb cum pot eu lega o carte veche, A4, în piele veritabilă, cu 30. Și bineînțeles, ar fi trebuit să mă ocup de transport, el fiind de undeva din Maramureș.

A vrea o carte legată trainic, frumos decorată, cu cele mai bune materiale, foarte ieftin și evident, repede, este ca și cum am merge la un restaurant de 5 stele, am comanda pe săturate, am avea pretenția să fie gata mâncarea imediat ca la Fast Food și să plătim ca la o cantină studențească.

Legarea unei cărți astfel încât să arate decent este accesibilă oricui. 






Legarea unei cărți pentru a arăta foarte bine este accesibilă oricui care poate face plinul unei mașini sau care își permite să ia masa în oraș.


Legarea unei cărți în piele este un lux, nu este o nevoie imediată, iar pentru asta trebuie să plătești ceva mai mult decât pentru o carte obișnuită. Este accesibilă oricui dispus să pună deoparte dintr-un salariu de bugetar pentru un cadou special.


Legarea în piele a unei cărți pentru a arăta magnific, la fel, dar ceva mai sus, pentru cei care își permit ceva mai mult.



Serviciile mele oferă câte ceva fiecăruia din primele două categorii de clienți, dar celei de-a treia oferă doar satisfacția de a-mi fi furat timpul.  

3 comentarii:

  1. Incredibil... musama... :))))))))))
    Oare preotul acela si in alte magazine face la fel, cere vanzatoarei/producatorului reducere si plecaciuni? Sau isi permite doar cu artistii? Oamenii din Romania trebuie sa fie educati ca lucrurile facute manual sunt un lux, si costa mai mult pe buna dreptate, nu se pot compara cu produsele scoase pe banda rulanta.
    Eu una cand miros un astfel de musteriu nu imi mai pierd timpul raspunzandu-i, timpul meu poate fi folosit in slujba celor care apreciaza si care traiesc pe planeta noastra si nu pe una imaginara.
    musama, post si rugaciune... pffffffffff am trait sa o aud si pe asta! Si pe primul nascut ofranda daca tot...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merci merci! Văd că ești înfocată! Mă bucur oricând să trezesc asemeni simțăminte!

      Ștergere