sâmbătă, 23 noiembrie 2013

Litere și matrițe

Domnul Sorin Petrache a binevoit să se despartă de încă o parte a colecției domniei sale și a condus din Eforie până în București chiar pentru a mi le aduce. 

Cu chiu cu vai am adus patru sertare extrem de grele până la etajul șase la atelier, iar de acolo a urmat o muncă titanică de spălare a tuturor obiectelor, care deși erau în condiție relativ bună (majoritatea), au suferit în urma depozitării într-un garaj, la curte. 


Sertarele de lemn pentru litere au fost golite și transportate separat, neputând să încapă nici pe ușa liftului, nici pe cele ale atelierului.  Apoi au fost curățate minuțios și revopsite, pentru a primi literele după curățare.




Literele au fost vărsate, transportate în sacoșe mari de pânză, cufundate în apă caldă, scurse, dezinfectate cu spirt, apoi cu oțet, iar spălate cu jeturi puternice de apă și în final scoase și uscate.




 Am spălat în acest fel aproape patru căzi de litere, cea mai mare cantitate pe care am cumpărat-o până acum. Am scos din ele peste 2 kg de gunoaie, sfori, ținte, nasturi, hârtii, cartoane, lemne și sârme, fără a pune la socoteală praful, oxidul și găinațul ocazional, carte au fost topite de apă și scurse:





Au fost lăsate la scurs și evaporat aproximativ o săptămână. 
Apoi a început procesul de separare a albiturii (mare parte din litere era albitură, adică spații, însă și după ce am scos-o, au rămas extrem de multe litere).



Prima sortare a separat literele mari de cele mai mici. Apoi a urmat sortarea literelor mari pe alfabete, după care am început așezarea alfabetelor în ordine în sertare. 



 


Am depistat pâna acum trei fonturi mari și unul mai restrâns, din care a mai rămas unul de cules. 


 Am fost ajutat și de un prieten care deprinde încet-încet legătoria, Andrei, căruia țin să îi mulțumes pentru răbdarea dovedită și disponobilitate.



 Din păcate, până acum niciunul dintre seturi nu s-a dovedit a fi complet. Restul zecilor de kilograme de litere mici își așteaptă sortarea. 

Și bineînțeles, matrițele.

Categoria I: Matrițe ornamentale de alamă



 


 


  


 

 

 

 plus un bloc de alamă solid gravat


 Categoria II: Linii, litere și ornamente (desperecheate sau în
stare precară)











 Categoria III: Zincuri subțiri




 Categoria IV: Matrițe groase. Acestea sunt dintr-un aliaj destul de greu, nici plumb nici zinc,
nu îmi este foarte clar, posibil aliaj de cositor și aluminiu, de factură inferioară, gravate superficial sau maidegrabă turnate, deseori fiind copii după matrițele de alamă deja prezentate:












Plus un bloc de cositor, destul de rudimentar:




 Mi-a luat două săptămăni să le spăl și să le ordonez și.. încă mai am.



















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu