duminică, 29 septembrie 2013

Șriftcasturi și rindele

Deși numit în mod impropriu, după ureche, șrifcas, știfcas, șticast, știftcast, șiftcas și alte variațiuni, termenul corect pentru caseta de poleit manual ar fi ȘRIFTCAST, adaptat din germanul schriftkasten (schrift-scris, kasten-casetă). Am folosit și eu de-a lungul pregătirii mele ce termen era mai la îndemână interlocutorilor mei, din politețe.

Am achiziționat recent două astfel de dispozitive. Primul are peste 30 de ani și este într-o stare destul de bună. Are bacuri masive care prind literele drept și le strânge uniform.


Acest lucru este deosebit de important. Vechiul meu șriftcast, ceva mai mic, strângea inegal, astfel încât erau strânse jos și răsfirate sus. Dacă nu eram atent și presam inegal, literele se puteau mișca toate odată, rotindu-se pe axul punctelor de prindere, stricând toată lucrarea, însă de cele mai multe ori eram destul de atent. Pentru a preîntâmpina acest neajuns dacă dispozitivul nu poate fi rectificat sau îndreptat de un meșter, se poate suplini cu mare atenție golul în partea superioară cu o bucățică de metal, eventual albitură tipografică (spațiu) subțire.



Este lucrat din alamă, montat într-un mâner de textolit (material termorezistent) cu ajutorul unui suport de aluminiu și unei bare de oțel în profil hexagonal.





Șuruburile sunt de alamă, iar mecanismul este acționat de o piesă rotundă ce pare a fi ebonită.



Atât modelul cât și materialele mă fac să cred că a fost strunjit și montat de un meșter român, posibil pentru atelierele de la Casa Scânteii. 


Al doilea, mult superior primului, este strunjit tot la noi, ceva mai recent: este unul dintre uneltele de care prietenul și meșterul Adrian Ghețea a fost de acord să se despartă.  Este una dintre sculele cu care a lucrat în legătorie împreună cu regretatul legător Costel Șerban și de care bănuiesc că îl leagă emoțional multe, dar din fericire, iubirea mea pentru cărți și grija și respectul purtat uneltelor i-au cam șoptit la ureche faptul că aș avea grijă de el așa cum trebuie, așa că mi l-a vândut mie. 


 De ce superior? Unu la mână, meșterul nostru a comandat câteva astfel de unelte unui strungar, la fiecare adăgând sau eliminând ceva după propriul gust și necesitate, până a ajuns la o piesă care arată profesionist.






Doi la mână, pentru că înafara șurubului (ruginit aici doar din vina mea pentru că am curățat tot șriftcastul de oxid, dar nu l-am uns înainte de a-l fotografia) și rotiței, este realizat în întregime din alamă superioară, cu un design echilibrat și funcționa.



  

Și trei la mână, cel mai important element: are funcție dublă. Poate fi folosit atât cu litere de casă (lungi) cât și cu litere de presă. Despre cele două tipuri de litere voi scrie separat, dar e de ajuns să spun că acest șriftcast are un canal și două locașuri în bacuri pentru fixarea unei lamele pe care se pot așeza și strânge literele de presă, care sunt plate și subțiri.



Al treilea articol este o rindea pentru piele (spokeshave) :

Edit: rindelele sunt folosite pe piele în legătorie, dar în general ele sunt concepute pentru lemn. Este una dintre multele unelte din domenii conexe, adaptate legătoriei.



Este de fabricație britanică (Stanley”s) și am cumpărat-o de pe E-bay.



Este folosită pentru subțierea pielii pe porțiuni mai mari, nu numai pe margini (șerfuire).



Recunosc că încă nu știu să o folosesc, probabil este singura din România, pentru că majoritatea nu au auzit de așa ceva, dar am destul timp să învăț.  












Cum vine și cealaltă (am cumpărat două), promit să updatez. 

Edit: A venit și cealaltă! Puțin cam uzată, dar i-am aplicat o vopsea neagră din spray:

Înainte:




După:













2 comentarii:

  1. Buna! Interesant! Nu am stiut ca este o lama de curatat sau subtiat pielea! Mai am niste piese care te-ar putea interesa, o parte le poti vedea aici http://sculesipiese.blogspot.co.uk/ . Mare parte din ele le vand pe la targurile de antiq de prin Bucuresti. Succes!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salutare! Rindeaua este folosita pentru subtiat pielea de catre legatori si marochioneri, dar ea face parte totusi si arsenalul tamplarului.

      Ștergere