sâmbătă, 23 februarie 2013

Unelte vechi

Am comis-o din nou. Iar am cumpărat unelte.
Am zis că nu, am încercat să mă abțin.. nimic. Domnul Sorin Petrache, un distins constănțean care se lasă de legătorie, a avut amabilitatea de a-mi păstra căteva unelte și mi le-a trimis cu bună credință, urmând să îi plătesc în rate.

 Majoritatea provin din Germania după câte îmi pot da seama, dar interesant este că înaintea domniei sale, uneltele au aparținut unui colectiv de lucrători din Pitești... orbi.

Mai jos este ceea ce am găsit în coletul trimis de domnia sa, așa cum le-am primit:




Un adevărat tezaur care din păcate nu a fost des folosit. Sau din fericire, pentru mine!

Recapitulând, după o săptămâ de curățat, înmuiat, frecat, dezinfectat, lustruit, montat și fotografiat avem următoarele, în ordinea complexității:

1. Capitolul Nu Știu Exact Ce e:

 Posibil un fier de trasat, devenit inutilizabil din pricina ciobiturii.


 O filetă tăiată.

2. Litere. Mai simple, mai complexe și chiar superbe.

















  
 
 3. Matrițe de alamă.

 

 




 


 


 



















4.Ștampile

 


















5.Filete

 
























6.Șriftcasturi, din care doar cel mare (curățat de vopsea și rugină, vopsit auriu) este funcțional.








13 comentarii:

  1. Doamne ce frumoase sunt! Nici nu imi vine sa cred ce norocos esti. Ai niste piese deosebite, mai ales matritele. Ma bucur foarte mult pentru tine si pentru uneltele in sine, ca sunt pe maini bune!

    RăspundețiȘtergere
  2. Superbe. Sper sa urmeze in curand si poze cu "lucraturi" facute cu aceste unelte.

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt minunate. Ai adaugat la colectie niste piese foarte speciale, mai ales unele litere si matrite. Ma bucur foarte mult pentru tine si pentru uneltele in sine, ca au ajuns pe maini bune!

    RăspundețiȘtergere
  4. Mulțumesc frumos.

    Sryatara, am să reîncep lucrul în curând și sper să am cât mai multe de pus.

    Teo, o onoare. Când vii în România poate facem schimb, cine știe.

    RăspundețiȘtergere
  5. Felicitari pentru blog! Este foarte instructiv.
    Imi puteti spune, va rog, de unde procurati materialele pentru legarea cartilor (cartonul si pielea pt. coperti, panza, benzile)?
    Multumesc anticipat.

    RăspundețiȘtergere
  6. Mulțumesc frumos Adrian.
    În piele lucrez rar, pentru că de obicei lumea nu își permite. Se poate achiziționa de prin târguri (Vitan, Militari) sau din jilava, acolo am înțeles că se comercializează multă.

    Imitații se pot cumpăra doar pe persoană juridică, vă trebuie un SRL sau un PFA. Eu achizitionez prin cineva care are un PFA, firma se numeste Maria Paper, si alta ar fi IML, in spatele cladirii Metro Militari. Amblele din București, de alte localități nu am habar.

    Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  7. Mulţumesc mult de informaţii.
    Dacă nu cer prea mult, îmi puteţi spune din ce material sunt benzile pe care le folosiţi la cotor? Eu folosesc nişte benzi din bumbac, cele mai plate pe care le-am găsit la mercerie, dar nu prea trece adezivul prin ele şi nu se lipesc perfect fasciculele în dreptul celor doua benzi.

    Toate bune!

    RăspundețiȘtergere
  8. Cu multă plăcere.

    Materialul de cotor e tradițional tifonul, dar găsesc ca e prea fragil si nu tine.

    Inainte foloseam etamina sau canafas, e o panza care fiecare mercerie ii zice altfel, nici eu nu stiu care e. Un fel de tifon gros, pentru goblenuri.

    Acum folosesc un bumbac rar si in subtire, apretat:

    Iei materialul si il tai in fasii lungi, de 20-30cm latime.

    Il inmoi in aracet diluat si il usuci.
    Il calci.
    Din el, tai fasii groase de 5-10 cm, cu cutterul.
    Le pastrezin si le folosesti la nevoie. Intra aracetul prin ele foarte bine.
    Dupa ce il apesi bine cu faltuiala, sa iasa aracetul prin el, lipesdti o hartie de dimensiunea cotorului si continui sa freci cu o panza curata sau cu faltuiala.

    E important si aracetul. Nu folosi prenadez, pentru ca ingalbeneste si devine friabil. Nu folosi clei pap, devine si el casant si apetisant pentru insecte. Cleiul de oase e folosit de mult timp pt cotor, dar si el se ingalbeneste, se crapa si devine masa pt insecte.

    Foloseste numai aracet pentru legatorie. E transparent cand se usuca si foarte elastic. SE gaseste pe comanda, eu abia mi-am luat 20 de kg, vreo 80-90 RON, te tine si un an.

    RăspundețiȘtergere
  9. Mersi de ponturi. Sunt foarte utile pentru un începător ca mine.

    Eu am folosit aracet de lemn pana acum (Bison D3, parca). E drept ca-i scump raportat la cantitate. Fălţuială nu găsesc neam. Folosesc degetele sau un pix neted...

    Referitor la benzi, eu întrebam de cele care vin perpendicular pe cotor, pe care se cos fasciculele de hârtie: http://www.youtube.com/watch?v=8gc9wnUCfIk

    RăspundețiȘtergere
  10. De multe ori nu folosesc benzi. Se mai numesc și corzi sau șireturi. Exista cusături continue, fara necesitatea gherghefului.

    Daca esti din buc, putem vorbi fata in fata. Da mi un telefon, si te ajut si cu aracet, si cu faltuiala.

    RăspundețiȘtergere
  11. Din Bucureşti sunt. Ar fi grozav să putem vorbi, doar să-mi daţi un nr. de contact...

    RăspundețiȘtergere
  12. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  13. OK. L-am receptionat. Se poate sterge. Te sun maine atunci...

    RăspundețiȘtergere