luni, 21 ianuarie 2013

AM PRESĂ!!!

Sunt din ce în ce mai aproape de utilarea completă de care are nevoie atelierul meu. 

Săptămâna trecută, prin amabila informare a domnului Vicențiu Pavelea și disponibilitatea meșterului marochioner Anastase, am cumpărat prima mea presă adevărată de legătorie.




Pe această cale îi mulțumesc și lui Ștefan, fiul meșterului, fratelui meu, mașinii lui, unui vecin și mie, că doar așa am putut să o deplasăm. 

 

Era ruginită, cu vopseaua ciobită și piulițele blocate, dar mergea perfect!  

Cam cât un A3, dacă nu mai mare.

 

Am reușit să fac câteva poze neinspirate și cu lumină proastă înainte de a o demonta.

Presa este germană și a fost în atelierul meșterului Anastase timp de cel puțin 40 de ani. Pe platanul superior, fața interioară, e gravat numărul 72, și același număr pe discul care ține platanul fixat de șurub. Pe partea superioară a discului e gravat motto-ul ”Oft Oelen!” (cu umlaut), adică ”Unge-o des!” (cam concupiscent, dar asta zice...)

Cel mai interesant aspect este sigla. Pe ambele fețe este pictată (sau maidegabă, era) o siglă a fabricantului sau a atelierului de care aparținea.  La început am crezut că e o ideogramă chineazească, dar nu credeam că este o presă adusă tocmai din China. Nici nu știu dacă există așa ceva. La o inspecție mai atentă mi-am dat seama că nu e o ideogramă, ci o monogramă pictată și ciobită.

 Reconstrucție.

Caut și acum ce înseamnă. Este un brad stilizat încadrar într-un B, totul într-o stea hexagonală.
Foarte posibil să țină de un oraș care începe cu B (Berlin cel mai probabil) sau un nume de atelier.
Steaua poate indica un legător sau un atelier evreiesc, însă nu e cert. Știu doar că foarte mulți dintre meșterii care au adus legătoria în Ronia pe vremea lui Ceaușescu erau evrei germani.     

Acum e curățată de rugină, vaselină, praf, mâzgă de diverse proveniențe și se usucă: un strat de grund și vreo șapte sau opt de vopsea. 

Când e gata, pun poze.    


2 comentarii:

  1. E foarte, foarte faina! Sa o stapanesti sanatos si sa o pui la cat mai multa treaba :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Merci Teo! Sper să nu fie decât prima.

    RăspundețiȘtergere