vineri, 19 octombrie 2012

Filete noi

Cu ceva timp în urmă, am avut marele noroc să aflu că tatăl unui prieten poate executa forme și scule din alamă și din oțel. Am avut imediat ideea de a comanda la un preț foarte bun două filete simple, una de 1mm și celălaltă de 2mm.

Una din ele o puteți vedea aici:


Contrar specificațiile mele însă, meșterul a montat un mâner gen cuțit, din material foarte rezistent prins în două nituri. Din păcate asta le-a făcut inutilizabile în mare parte, deoarece întreg mânerul de alamă era descoperit pe laturi și se încingea. Puteam să le țin doar cu mănuși de piele și cârpe, ceea ce era un inconvenient major și le mânuiam cu mare greutate și precizie redusă.

Acum două săptămâni mă întorceam foarte mulțumit acasă de la domnul Vicențiu. Îi arătasem ce am mai lucrat, mai povestisem, mai râsesem și cum de fiecare dată nu mă întorc de la dumnealui cu mâna goală, mi-a împrumutat o ștampilă romboidală și mi-a mai dat două filete fără mâner cu care dumnealui nu mai lucra demult.

Pe drum m-am întâlnit cu un vecin, unul dintre cei mai de treabă oameni din bloc, deosebit de politicos, cinstit, muncitor și totodată mândru de etnia lui.  Din vorbă în vorbă ajungem la întrebările mele legate de strungărie, căutam pe cineva care să poată face o presă. Stau cu omul acesta în bloc de douăzeci și ceva de ani și habar nu aveam că a fost șef de atelier de strungărie. Avea și acum oameni la care putea apela. M-am gândit că poate să mă ajute cu filetele. 

În primul rînd i-am dat fileta subțire pe care mi-a dat-o Herr Obermeyer din Munchen, care nu era tocmai dreaptă. După o săptămână, arată magnific, îndreptată, polizată și cu mâner nou:


Apoi, cele două filete pe care nu le puteam folosi:















Cele două filete de la domnul Vicențiu erau fără mâner. Prima era aproape nouă, de alamă, mică, pentru linii duble și nu mai lată de 1cm, pentru lucrări fine:






Cea de-a doua era destul de veche, neagră, iar după curățare am realizat că nu era din alamă ci din fier. Este o filetă pentru nervuri (binduri false), cu canal central de aproximativ 3-4 mm, dar poate fi folosită și la trasarea liniilor duble. Poate mânerul nu este în cel mai potrivit stil, dar sunt fericit să o pot folosi.





Ultima a fost surpriza meșterului. Mi-a făcut de la zero o filetă nouă! Are o rază largă, perfectă pentru trasat linii, e foarte dreaptă și cu o urmă uniformă, de toată frumusețea.







4 comentarii:

  1. Foarte faine, toate! Bravo, esti inconjurat de oameni minunati. Deja ai un arsenal de toata frumusestea. Am gasit si eu in targ de curand o fileta mica de fier cu nervuri duble dar am facut niste exercitii cu ea pe piele naturala umezita si s-a oxidat. Cred ca nu e buna decat pentru piele vopsita. Sau poate si pentru aurit, nu stiu, n-am incercat.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, cred că nu-i bună, vinde-mi-o mie. :P

    Poate fi bună pentru nervuri, pe uscat, sau pe piele vopsită și tratată cu ceară. Eu la blind folosesc mai nou ceara dizolvată în terebentină, dă rezultate bune și pe pielea vopsită și pe înlocuitori. Spre ruținea mea nu am lucrat în piele netratată, nu am avut de unde să iau.

    Sau la linii cu foiță sau folio. Cam toate oxidează, dar la cele din fier îmi imaginez că e mult mai dificil. E prima filetă de fier din colecție, rămâne să o folosesc și să raportez rezultatele.

    Toate bune și spor la lucru!

    RăspundețiȘtergere
  3. si noi producem ceva filete, roti cu furca si type hold self center precum si brass type for type holder. Filetele le frezam din calupuri de alama (nu din tabla de alama) astfel asiguranduse o planeitate necesara unei altfel de scule. Formele filetelor noastre sunt luate dupa modele nemtesti. Alama cu care lucram are acelasi cod cu alama sculelor schmedt din germania (grad de contactie redus la temperatura). Mai avem si un type holder self center termostatat (este in lucru acum). Pentru cei interesati pentru colaborari - schimb experienta pe aceasta tema noi suntem foarte deschisi .

    RăspundețiȘtergere
  4. Superb! Aș dori o listă de prețuri dacă se poate. Unde să vă trimit un email?

    RăspundețiȘtergere