vineri, 13 iulie 2012

Primele litere



Țin minte când eram foarte mic, cineva lua cu pumnul bucățele de plumb dintr-o  cutie plină și le punea într-un ibric aflat pe plită, pentru a face greutăți de pescuit. Asta ar fi prima mea amintire cu literele tipografice...

Peste ani,  când am avut prilejul să intru în sediul dezafectat al fostei edituri Universul, încă găseam mobilier de tipografie și rafturi de lemn, însă fără litere. Găsisem bucăți neimprimate (albitură) și benzi continue cu un model, pe care mai târziu le-am topit la rândul meu. Pe atunci, nu mă pasiona legătoria.



Cea de-a treia întâlnire cu literele a fost după ce m-am apucat de legătorie, când domnul Vicențiu Pavelea mi-a arătat colecția dumnealui de litere cu care poleia. Și de plumb și de alamă, mi-au rămas ochii la ele.

Primele litere însă mi-au fost date acum mai bine de o săptămână de domnul Tudor Cristea. Erau vraiște, unele așezate cu migală în cutii, dar pe litere, nu pe familii sau fonturi, și nici pe dimensiuni.


Mi-a crescut inima când am auzit că nu îi mai trebuiesc și că mi le poate da. Încărcat cu vreo două sau trei kilograme de litere, am venit acasă și le-am spălat de praf, apoi le-am deșertat pe toate pe o masă în bucătărie și am început munca titanică (sau sisifică) de a le sorta.

 

Nici faptul că erau în proporție de 60 -70 % albitură nu m-a întristat. Încă puteam găsi litere asemănătoare și de aceleași dimensiuni.


Foarte multe sunt litere din seturi amestecate, care nu au legătură între ele, însă cele mai multe sunt un frumos stil de literă numit Nobles

  

plus câteva neidentificate. Deocamdată.  




Am identificat fontul Nobles datorită Probarului de Literă pe care domnul Cristea mi l-a împrumutat. Acesta este un proiect parale al meu: scanarea completă a Probarului și postarea acestuia pe un blog separat, în care se poate căuta ușor:




Prima probă:

De la domnul Pavelea am și un minunat șriftcast, nu cred că am apucat să îl arăt. Singurul defect, neglijabil dealtfel, era mânerul desprins, însă domnul Pavelea mi-a oferit unul provizoriu, în care l-am fixat.

Un obiect cu adevărat rar, vechi și bine păstrat în celelalte privințe, pentru care nici acum nu îi pot molțumi destul.  L-am curățat de cocleală și praf și a ieșit cam așa:







Aici avem prima probă:

 










Am încercat și cu folio, însă fiind primul experiment cu litere de plumb am procedat deosebit de grijuliu, încălzind puțin câte puțin șriftcastul și imprimând, pentru a nu le topi. Până am ajuns la temperatura potrivită am rămas și fără loc și fără folia, așa că numai arăt și încercările ratate, doar imprimarea în sec. 





Săptămâna trecută am fost în Germania, iar în curând trebuie să îmi vină de acolo câteva seturi aproape noi de litere. Au o poveste și ele, și nu m-aș fi așteptat să găsesc așa ceva. Și la cine! Pentru postul următor! Tot în cele ce urmează am să pun și ce unelte și aparate am găsit în Germania, și ce mi-am mai luat de pe acolo.

5 comentarii:

  1. imi trebuie si mie litere de plumb
    daca ai si de vanzare sunt amator
    valistanciu09@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  2. Nici eu nu am cine știe ce aici, deci de vândut, nu prea. Dar găsești pe e-bay.

    Mai exista cineva în Craiova care are vreo 500 de kilogtrame, dar cere vreo 20.000 de euro pe ele. Cauta pe net minitipografie plumb Craiova.

    Mult succes!

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt Petrache Sorin,Constanta.Am o legatorie de carti din 1993,plec din tara si doresc sa vand tot.Daca sunteti interesati sau cunoasteti pe cineva interesat ma puteti contacta la mail legatorietomisscm@yahoo.com.Am 6 case litera plumb,litere zinc,diverse sigle zinc,ghilotina 380 V ,papser profesional,etc.

    RăspundețiȘtergere
  4. Va salut.
    Va respect munca pe care o faceti. Am apucat sa leg si eu o carte si deja sunt foarte entuziasmat de acest hobby. Este ceva feeric. Ma puteti ajuta si pe mine cu ceva detalii? Am probleme la coperta.
    O zi buna va doresc!

    RăspundețiȘtergere
  5. Cu mare plăcere, dacă mă pricep. Dați-mi un add pe facebook și vorbim mai ușor.

    RăspundețiȘtergere