vineri, 9 decembrie 2011

Uneltele de legătorie

 M-am gândit să fac trei postări pentru cei interesați: prima cu uneltele de bază, a doua cu echipamente și unelte speciale și a treia cu materiale. 

Avem aici pe reverendul Alex Ogden, care mai e și legător, care ne explică ce și cum prin atelier, și m-am gândit să dau și  variantele în română pentru cei care nu o duc prea bine cu engleza.



 Unelte de bază, care se găsesc ușor:



Bomfaier. (Handsaw) Înlocuiește fierastrăul legătorului.



Ciocan de legătorie. (Bookbinder s hammer). Nu este ca cel pentru cuie, având o suprafață plată, cu care se bat foile cusute pentru a le rotunji. Noi îl putem înlocui cu cel de mai jos.

  



 Foarfece (Scissors). O banală pereche de foarfece. Eu folosesc mai multe, însă cele mai bune sunt cele de croitorie, metalice.

 

 Sulă (Awl, Bradawl). Este opțională: era folosită în mod tradițional pentru perforarea hârtiei înainte de coasere, dar dacă folosim bomfaierul, nu prea avem ce să găurim...



Fir de bumbac (Cotton thread). Este ideal bombacul gros, de evitat cel subțire de calitate proastă și fibra sintetică.





Ace (Needles). Acul pentru legătorie este folosit în coaserea foilor. Odată perforate sau traforate foile, nu trebuie să le înțepăm, deci a fi mai bine să rotunjim sau să tocim vârful acului, pentru a preveni agățările.  Sunt bune acele groase, cu urechi largi, indiferent că sunt drepte sau curbe.



Cuțit cu lamă retractabilă sau Cutter (Utility knife, Exact-o-knife, Boxcutter). Foarte util, indispensabil. Cu cât mai multe, mai variate și cu mai multe lame de rezervă, cu atât mai bine.

  

Riglă metalică (Metallic ruler). Atunci când tăiem hârtie, carton, piele sau înlocuitori, rigla este foarte importantă. Este bună cea din alamă sau oțel, nu plastic, deoarece poate scăpa cutterul și poate intra în riglă, mai ales când apăsăm tare.  



Compas diferențiat (Dividers). Cunoscut dulgherilor și desenatorilor glumeți drept crăcan sau crăcănău. Este un compas fără mină, utilizat în măsurare.

  

Pensule de lipit (brushes, glue brushes). Acestea sunt pensule rotunde pentru lipit, specifice legătoriei, dar noi le putem înlocui pentru început cu pensule normale sau cu o rolă mică (vezi tutorialul despre lipit al lui Ceropegia).

Unelte speciale


Cuțitele de fălțuit (Paring knives). Sunt cuțite deosebit de ascuțite cu ajutorul cărora se subțiază pielea pe interior pentru a putea fi pliată mai bine și lipită. Cel de sus este modelul britanic, drept, iar cel de jos este modelul francez.






Cuțitul de os (Bonefolder). Este indispensabil legătorului. Un instrument specific făcut din os (mai nou, din teflon alb) utilizat în plierea și tăierea hârtiei.



Și normal, o masă solidă și ceva spațiu de depozitare, un un aspirator la îndemână și un coș de gunoi pentru deșeuri mai mari...










Imagini:

 http://store.falkiners.com/store/
 http://theconveyor.wordpress.com/

7 comentarii:

  1. ok, am inteles. astea-s pentru a lega carti. dar pt a le lipi, de ce este nevoie? eu am doar aracet de lemn. dar imi mai trebuie, cred, o presa, o menghina. As dori niste sfaturi, te rog. adresa mea de emial este : liviuscrisu@yahoo.com. Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut Liviu. Aracetul pentru lemn este foarte bun, dar mai este folosit și prenadezul.

    În vremurile vechi, legarea se făcea cu clei de oase sau de pergament și cu clei pap. Acesta din urmă este cleiul obținut din fierberea făinei de grâu, până la îngroșare.

    Dacă îmi spui cum și ce anume vrei să lipești, te pot sfătui cu mare plăcere, și cu mai multe detalii.

    Ai vizionat toate filmulețele postate?

    Risc să fiu nepoliticos, dar nu am să te contactez pentru că pur și simplu îmi lipsește timpul. Dacă dorești poți posta aici întrebările și îți răspund cât de rapid pot. Facem așa?

    Mai mare plăcere să văd că mai există amatori!

    Toate cele bune,
    Mihai

    RăspundețiȘtergere
  3. Felicitari pentru initiativa si blog!

    Doua mici corecturi - paring knife e cutit de serfuit, iar bonefolder e faltuitor de os, sau faltuiala.

    Va invitam pe la noi sa povestim despre legatorie, tipar, pergament si altele :)

    Ion
    www.moaradehartie.ro

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc frumos, sunt Fan Moara de Hartie molipsit de Anca Vasilescu! O adevarata onoare!

    Da, intrarea asta e plina de greseli care reflecta ignoranta incepatorului. De cand cu domnii Pavelea, Cristea si cartea domnului Oprea, mi-am corijat carentele din vocabularul de specialitate. Totusi e bine ca m-ati atentionat!

    Tocmai mi-am cumparat din Germania cateva unelte, printre care si primele faltuieli si cutite de serfuit.

    Pentru cine e interesat, le zice falzbein si scharfmesser ;)

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc mult pentru informatii, sunt foarte utile. Eu sunt incepator in arta legarii cartilor si mi se pare fascinant. Nu am gasit insa os pentru faltuit, si am mare nevoie de el. Oare in Romania nu se mai fabrica/importa? Sau ni l-am putea confectiona singuri?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Luati un ciolan de vita (de la picior, sa fie gros.
      Il puneti la fiert - intreg - pana se curata resturile de carne de pe el. Va iese si zeama de o supa.

      Osul il lasati sa se usuce apoi il taiati pe lungime cu un fierastrau de metal - bomfaier.

      Taiati la forma apropiata si lustruiti bine pana ajungeti la forma dorita.
      Este important sa fie bine lustruit la final. Sa nu zgarie / rupa harta si sa nu raneasca mana.

      Variante mai moderne: teflon sau textolit.
      Textolit: Posibil de gasit in talciocul de la Autovitan sau poate la Piata Obor.

      Succes.

      Ștergere
  6. Din câte știu eu, nu. E foloseam înainte spatule de lemn pentru modelaj. Dacă doriți, vă pot da la schimb unul, am trei mai mici. Ne întâlnim, vorbim, facem schimb de idei.

    RăspundețiȘtergere